Retea smart de parcari securizate pentru biciclete accesibile printr-o aplicatie
Alei, trotuare, zone pietonale, spații verzi, plantare de arbori, arbuști și gard viu, locuri de joacă pentru copii, iluminat public pietonal și velo, mobilier urban ”smart”, în cartierele de locuințe
Descriere
Mersul pe bicicleta devine din ce in ce mai pupular si in orasul nostru, atat in randul copiilor si tinerilor cat si in randul persoanelor adulte. Observam, de asemenea, ca exista preocupare din partea primariei pentru acest subiect, concretizata prin lucrari de dezvoltare a retelei de piste de biciclete. Acest aspect este imbucurator si esential pentru incurajarea mersului pe bicicleta ca alternativa de deplasare sustenabila si nepoluanta. Cu toate acestea, infrastructura de biciclete nu consta doar in piste de biciclete ci si in facilitati adecvate de parcare a bicicletei odata ajunsi la destinatie. In acest sens, parcarile securizate de biciclete sunt esentiale pentru a preveni actele de furt si vandalism, o problema majora atat in Romania, unde mai mult de jumatate dintre biciclisti spun ca s-au confruntat cu acte de furt sau vandalism (sursa: https://www.ottobroker.ro/asigurari-de-biciclete/marele-studiu-al-bicicletelor-furate), dar si la nivel european. In orasul nostru nu exista spatii dedicate, securizate, pentru parcarea bicicletelor, nici in zonele rezidentiale, nici in punctele de interes din oras (gara, spital, stadion, strand, parc, casa de cultura, sala polivalenta, primarie, politie, ANAF, ONRC, etc.). In lipsa acestora, biciclistii sunt fortati sa recurga la alternative care sunt fie incomode, fie nesigure, fie ambele. In zonele rezidentiale biciclistii sunt adesea nevoiti sa isi tina bicicletele in apartament sau in scara blocului. Prima varianta este incomoda, mai ales pentru biciclistii care locuiesc in blocuri fara lift sau cu lifturi neincapatoare, acestia fiind fortati astfel sa transporte bicicleta pe scari. Evident, aceasta situatie descurajeaza folosirea bicicletei, mai ales in randul copiilor, femeilor si persoanelor in varsta. In plus, adesea cetatenii nu dispun de suficient spatiu in apartamente pentru a putea tine si bicicletele. Varianta parcarii bicicletei in scara blocului este una foarte nesigura, aproximativ 40% dintre bicicletele furate in Romania fiind furate din scara blocului (sursa: https://www.ottobroker.ro/asigurari-de-biciclete/marele-studiu-al-bicicletelor-furate). Aceasta situatie, pe langa faptul ca descurajeaza posesorii de biciclete din a folosi bicicleta in viata de zi cu zi, este si un obstacol major care ii impiedica pe cetateni sa decida achizitionarea unei bicicleta si sa faca tranzitia spre acest mijloc sustenabil de deplasare urbana. In spatiile publice cum sunt punctele de interes anterior mentionate, lipsa locurilor de parcare securizate ii determina pe biciclistii sa recurga adesea la solutii de compromis, cum ar fi legarea bicicletei de un stalp sau copac, o varianta nesigura, inestetica si care de asemenea incurca circulatia, sau sa evite deplasarea cu bicicleta la locatia respectiva. Din aceste motive, consideram ca este nevoie de o retea coerenta de parcari de biciclete securizare, care sa acopere atat zonele rezidentiale cat si zonele de interes din oras. Reteaua de parcari este un element complementar retelei de piste de biciclete, dar esential daca ne dorim sa reducem poluarea, aglomerarea si sa sustimen un stil de viata sanatos. In cadrul prezentului proiect propunem realizarea unei retele de parcari de biciclete formate din adaposturi securizate cu o capacitate de sase locuri, cu access controlat printr-o aplicatie de pe telefonul mobil. Alimentarea cu energie electrica, necesara sistemului de control acces se poate realiza fie prin racordarea parcarii la reteaua electrica publica locala, fie prin instalarea unui sistem fotovoltaic. Pornind de la preturile disponibile pe internet pentru produse similare si avand in vedere cheltuielile de transport, montaj si instalarea sistemului de control acces pe baza de aplicatie plus cheltuielile cu racordarea la sistemul de energie electrica, estimam ca bugetul propus, de 500.000 RON (inclusiv TVA), permite construirea unei retele formate din 15 adaposturi securizate, cu un pret de ~33.333 RON / bucata. Astfel de parcari exista deja in mai multe orase europene (Londra, Bruxelles, Paris, Barcelona, Lille, etc), dupa cum poate se poate vedea in documentul atasat. O poveste de succes este cea a orasului Lille, Franta, unde exista in prezent o retea de 110 astfel de parcari, instalata printr-un proiect pornit tot dintr-o bugetare participativa (sursa: https://www.lille.fr/Lille-a-velo/La-Ville-agit/Le-box-a-velo). Pentru amplasarea parcarilor propunem urmatoarele locații: - Zone rezidentiala C.R. Vivu - Zona rezidentiala P. Ispirescu - Zone rezidentiala BIG - Zona rezidentiala Aleea Trandafirilor/Strada Artarilor - Primarie - Zona salii polivalente vechi/capatul parcului - Zona gara/autogara - Stadion - Casa de cultura - Str. Decebal colt cu str. Crinilor - Str. 1 Decembrie colt cu str. Nasaudului - Piata Petru Rares - Parc Eminescu - Piata Decebal (zona Meron, fost Moto Velo) - Zona Sensul Vechi O harta a acestor locatii poate fi consultata in documentul atasat.
Ce aduce nou proiectul și de ce este bun pentru comunitate?
O retea distribuita de parcari de mici dimensiuni are cateva avantaje fata de o retea dispersata de parcari de dimensiuni mari: 1. Nu ocupa mult spatiu. Dimesiunile cele mai uzuale pentru acest tip de parcari, cu o capacitate de sase locuri, sunt 2.5-2.8 m lungime, 2-2.4m adancime, parcarea putand fi amplasata pe jumatate de loc de parcare de masina, langa trotuar, o practica des intalnita in multe orase europene, asa cum se poate observa si in documentul atasat. 2. Reduc timpul de deplasare dintre destinatie si parcare 3. Pot fi plasate in apropierea locatiilor de interes 4. Nu necesita fundatie, doar fixare cu ancore mecanice/chimice. Astfel, lucrarile de montaj sunt mult simplificate si parcarile pot fi mutate usor, daca se constata ca amplasarea lor nu este propice Odata cu avansul tehnologic al dispozitivelor mobile exista acum posibilitatea tehnica de a realiza controlul accesului, securizat, prin intermediul unei aplicatii de pe telefonul mobil, in locul unei chei mecanice sau o cartele electromagnetica. Propunem asadar ca accesul la parcarile securizate sa se faca prin intermediul unei aplicatii. Avantajele pe care aceasta le aduce sunt urmatoarele: 1. Inregistrarea utilizatorilor se poate face instant de pe telefonul mobil, eliminand nevoia de a depune o cerere la un ghiseu. Aceasta caracteristica elimina de asemenea necesitatea de a avea personal dedicat pentru gestionarea accesului la parcare. 2. Prin intermediul aplicatiei se pot obtine date legate de utilizarea parcarii, date care pot fi utile municipalitatii in dezvoltarea ulterioara a retelei de transport pentru biciclisti 3. Securitate sporita. Riscul copierii neautorizate a cheii este practic inexistent. De asemenea, telefonul mobil este un obiect “netransferabil”, spre deosebire de un card electromagnetic sau o cheie clasica. Astfel, accesul la fiecare parcare poate fi usor limitat doar catre anumite persoane 4. Biciclistii pot avea acces la mai multe parcari fara a avea nevoie de mai multe chei sau cartele de acces. In plus, gestionarea accesului la parcare se poate face de la distanta, in mod dinamic, iar parcarea poate fi deschisa de la distanta de catre administrator in cazuri de urgenta. 5. Posibilitatea de a motiva si recompensa comunitatea de biciclisti prin crearea de campanii in aplicatie Bistrita este un oras ideal pentru mersul cu bicicleta, atat prin dimensiune, cat si prin geografia plana, iar bistritenii par tot mai deschisi in ultimii ani sa imbratiseze acest mijloc de transport. Haideti sa ne dam sansa la un oras mai aerisit creand aceasta infrastructura atat de necesara si sa devenim un exemplu pozitiv pentru celelalte orase din Romania, devenind primul oras din tara care implementeaza un astfel de sistem.
Cum doresc să mă implic în proiect?
- Mediatizarea proiectului in grupurile de biciclisti - Testarea parcarilor din retea - Facilitarea conexiunilor cu persoane din domeniu
Buget estimat: 500000 lei
Localizare
Mai multe locatii, conform hartii din documentul atasat
Durata estimată a implementării proiectului (în luni)
6
Beneficiarii proiectului
Reteaua propusa va deservi zilnic, in mod direct, cel putin 250 de biciclisti, inseamnand minim 100 de masini in minus, reducerea emisiilor de CO2 cu aproximativ 100 de tone pe an si reducerea aglomerarii din trafic.